tiistai 7. heinäkuuta 2009

Eräs liigapeli

He, joilla ei ole nyt iloa pelata esim Heart of Finland –turnauksessa voivat eläytyä shakkilaudan tunnelmiin alla olevan tarinan myötä. Tarina pyöri sfnet.keskustelu.shakki-newsgroupissa reilu kymmenen vuotta sitten. Ja edelleen vaan jaksaa naurattaa.. Jutun on alunperin kirjoittanut D.B.Prichard otsikolla " A Match at the Club" Terence Tiller ´in kirjaan "Chess Treasury of the Air ” ja newseihin käännöksen teki nimimerkki mr.mip. Mr.mipin sanoin ”Tarina kuvaa osuvasti tavallisen rivipelaajan salaisia, sisäisiä aatoksia joukkuematsin aikana...”
---

...Mitäh? Taasko viidennellä pöydällä. Ja katsos, kukas pelaa nelosella....Pinkunen!....Minähän voitin sen mennentullen kerhomatsissa. Oliskohan jo aika vaihtaa kapteenia. No, kenenkäs kanssa minulla on ilo pelata? A.K. Mäki...Ei kai vaan SE Mäki.... ei, ei voi olla sen alkukirjainhan on V. - eikä se nyt viidennellä pelais muutenkaan. Ahh, minäpäs taidan muistaa tämän hepun : Sehän oli Jyväskylässä viime kesänä. Pelas avoimessa. Taisi jäädä häntäpäähän. Pelaa Caro-Kannia mustilla aina. Taisipa tulla helppo iltapuhde.
" Hra. Mäki? Hyvää iltaa " ( Ugh. Hirveä kraka, pelästyttäisi seebran ulos raidoistaan ). Jassoo, minulla on valkeat. Ei passaa Hra. Kravatille näyttää, että tunnen hänet ennestään. " Hra. Mäki, emme taida tunteakaan.Mikähän teidän etunimenne on?" " Ai, Arwid (sehän sopii..), minäpä laitan pöytäkirjaan, kiitos ". Ohhoh, onpa otsaa...pökkäsi kellon käyntiin noin vain. No, täältä pesee..
1. e4.....
No,niin antaa heittää sitten Caro-Kannia. Ottaa nyt vaan pois daamiratsun paras kehitysruutu c6.
1. ----- e5
Mitä hemmettiä? Kai tämä on se sama Mäki, kun siellä Jyväskylässä? Jos olisin tuon tiennyt, niin olisin pelannut d4. Taitaa olla niitä ketkuja kavereita, jotka aina vaihtaa aloituksiaan. En yhtään ihmettelis tommosella kravatilla! No, elämä jatkuu, lykätään sitten....
2. Rf3...
Yksinkertainen ja hyvä. Ai, muista painaa kelloa....Varmaan tuo vastaa Rc6......näyttää senverran yksioikoiselta veikolta.
2. ------Rc6
No niin, arvasihan tuon. Nyt pääsisi pelaamaan espanjalaista....Valkea pitää aloitetta pidempään kuin muissa avauksissa....näin muistan, jostain lukeneeni. Mutta hei, eikös siinä ole se yksi muunnelma, jossa musta uhraa sotilaan ja on heti kohta kuninkaan kimpussa ja jossa pitää pelata Te2...? (* On siinä--tämä Marshall gambiitti. suom.huom.*) Enpä tosiaan haluaisi olla loistopelin väärässä päässä - Pinkunenhan esittelisi sitä kerholla kuukausitolkulla. Taidanpa pelata Lc4, mutta olen ensin epäröivinäni ja sovittelen sitä b5:een, jotta hän luulisi minun olevan jo ulalla.
3. Lc4 Lc5
Ohhoh, sehän tuli nopsaan. Eikös tämä ole semmoinen italialainen peli. Enhän minä tästä nyt niin paljon tiedä, mutta sanovat, että ei tästä mitään tarvikaan tietää - senkun vaan hiukan siirrellään kevyitä upseereita sinne tänne ja sitten puristetaan kättä.... Kravattiheppu näyttää juuri semmoselta tyypiltä, joka pelaa remiä. No, mitä tehdään? Linnaan, toinen hepo ulos tai daamisotilas eteen? Entten, tentten, teelikkamenten...eipä taida olla paljon väliä...
4. d3.....
Oletetaan nyt, että me sovitaan remistä kello kahdeksan maissa. Ehdin juuri ja juuri uutisille kotiin. Eukko kyselee, että " No, voititkos edes?" ja sitten " Minä, en kyllä ymmärrä kuinka sä jaksat tuhlata aikaas tommoseen.... blah,blah,blah...". Ahah, mun kello käy, mitäs nyt on siirretty?
4. ----- Rf6
Hah, rutiinisiirto. Entäs minä? No, linnoitus on aina hyvä. Hmm, muista siirtää kuningasta ensin....
5. O-O....
Minkähän takia sitä sanotaan "linnoitukseksi"? Kyllä "tornitus" olisi parempi. Trimmaakin paremmin... "Olipa kornia tornittaa.." Heh,heh... Jaahah, siellä käsi hamuaa sotilasta...
5. ------ d6
Hmm..tukee keskustaa...Oho! Sehän aikoo vanhaa kunnon kiinnitystemppua..Lg4 ja sitten Rd4!. Voisi olla mulle kiusallista...Hmm...voisin estää ratsun siirron heti c3:lla...Ei,ei, minä haluan c3 omalle ratsulleni.. Nytpäs tiedän, h3 estää kiinnityksen ja samalla tekee kätevästi luhdin, monitoimisiirto!
6. h3.....
Hei, mitenkäs Pinkusella menee?...Huh, eipä hyvältä näytä, onneton on joutunut vetämään lähettinsä takaisin perusriville......Voi,ei! Idioottisiirto! Maksaa ainakin sotilaan....No, pääsenpä ensi kerralla pöytää ylemmäs, niinkuin oikein onkin. Ahah, hän on siirtämässä..kirjoittaa ensin siirron ylös....Ei,ei kummaa sen pois! Hyvä merkki, on jo ulkona kuin lumiukko... On ehkä kuullut minusta..? Eipähän kysellyt mun etunimestä.... No, nyt siirtää..
6.-------- h5
Herra Siunaa..!., mikäs siirto tuo oli? Tiesinhän minä, että heikko se on, mutta että näin aloittelija...?...Nythän se pistää tupakaksi, (* Sallittua tuolloin,vanhaan hyvään aikaan..Lat.Huom. *) Saas nähdä tarjoaako mullekin..." Voi, ei kiitos vaan, minä en polta ".. Tarjosipa, heti kelloa painettuaan, olisi varmaan sytytellytkin minuuttitolkulla... Ei, ei Herra Mäki, noin halpaan ei sentään mennä. Mutta katsotaanpas tilannetta. Hmm, --h5?, kyllä siinä jotain ajatusta täytyy olla takana.... Ahhah! Hän aikoo tulla lähetillä g4:ään. Jos minä sitten lyön sotilaalla, niin hän lyö takaisin h - sotilaalla ja avaa tornin linjan. Minulla olisi upseeri enemmän, mutta kyllähän tuolla jotain hyökkäyksen tynkääkin on......... Jos siirrän ratsun sitten pois, niin hän pelaa - g3, ja minun f2 sotilaani onkin kiinnitetty!. Hmmm...silti h5 ei voi olla oikein.... Jeps! keksinpäs vedon, Rh2 heti! Tosi Bobby Fischerin tyyliin. Tämä tappaa Lg4 :n kerralla, koska g4 on nyt kolmasti suojattu.!.... Jos hän nyt linnoittaa,niin MINÄ pelaan Lg5, kunnon kiinnityksin. Selvä on sitten,... hra Mäki..Alamäki alkaa...
7. Rh2....
Ihmettelenpä ovatko KAIKKI hänen kravattinsa yhtä räikeitä..ja pukukin näyttää Sortavalasta ostetulta rippi-puvulta....Ohhoh onpas hätäinen, siirtää jo...
7.-------- Lg4
Halloo?, kauankohan sitä oikein on pelattu shakkia. Alkaa hiukan ihmetyttää. Isoäitini ähkytautinen hevonenkin osasi laskea kolmeen!.. Jos nyt siirtää daamia pois, niin seuraa harmillinen -Rd4. Mutta miksi ma siirrän mitään pois? Lähetti kylmään suihkuun vaan..
8. hxg4 hxg4
No, siitä sai avoimen tornilinjansa. Entä sitten..otetaan sotilas...
9. Rxg4......
Vastaus on tietty - Rxg4 ja minä otan Dxg4 :llä takaisin... Mitäs hällä on esittää upseeristaan..? Ei niin yhtikäs mitään!..
9. ----- Rh5
Ugh!, on varmaan kuullut vanhan shakkisäännön... Jos olet materiaalia häviöllä, älä vaihda upseereita....No, sulkipahan kallisarvoisen tornilinjansa.....Hetkinen, hetkinen..Kravattihan voi pelata Rg3 ja uhkaa heti tornimatti h1:stä! Sotilas on edelleen kiinni..,hm...matti on torjuttava Rh2:lla, mutta sitten tulee - Dh4 ja väliverho.. Kyllä - Rg3 on estettävä heti...hmm...Helppo nakki! Le3 vapauttaa f-sotilaan ja on vahva kehityssiirto. Jos nyt - Rg3, niin sitten sotilaalla vaan pois,koska oma lähetti on ratsun suojaama. Puu-uh, hetken jo luulin, että tulee ikäviä sotkuja, kyllä helpottaa jo...
10. Le3....
No, katsotaanpas yleistilannetta...Hmm.. Ei muita päättyneitä pelejä,.. minun taitaa olla ensimmäinen. Jos tuo olisi yhtään sporttinen, niin sehän luovuttaisi nyt. Upseerin tappiolla, ilman mitään korvausta!.......Ahaa, Pinkusen peli!.. Kappas ihmettä..on saanut sotilaansa takaisin...Eräitä sitten aina lykästää....... Jaaha, vanha Mäki-mies on taas ponkaissut, paljonkos tyylipisteitä......
10. ---- Dh4
Vau! Tässähän täytyy olla tarkkana...Hmm!... Jos nyt ratsu siirtyy pois h5:stä, niin uhkaa mattia h1:stä. Katsotaanpa tarkemmin...Jos minä nyt otan lähetin c5:stä ja hän tyrkkää Rg3, niin mattiuhka on päällä. Mutta minä vain kylmäverisesti lyön ratsun ja saan samalla mukavan pakoruudun f2 :een eikä hätäpäivää!....Tai sitten Rg3:n sijaan hän vetääkin ratsunsa takaisin f6:een ja matin lisäksi uhkaa minun ratsuani g4:ssä..... Hah! Turha toivo, minä lyön Rxf6 ja sehän on shakki ja mulla on aikaa vielä siirtää f - sotilasta ja torjua matti! Enää jäljellä on Rf4 - mahdollisuus.....Hmmm...minun täytyy pelata f3 matin estämiseksi......Hän pelaa Dh1+...Minä siirrän Kf2....Hän ottaa sotilaan shakilla Dxg2+..... Minä siirrän Ke1.....Hmm..Missäs nyt mennään?... Minulla on kahden upseerin ylivoima, ja jos hän nyt lyö lähetin, niin sitten vain Dd2, ja hänen daaminsa joutuu perääntymään. Minulle jää upseerin ylivoima ja kuningas on turvassa, eipä hassumpaa...eipä lainkaan. Hän ei missään tapauksessa ole nähnyt näin pitkälle......Entäs jos ratsunsiirron sijasta hän vain tyytyy ottamaan lähetin takaisin dxc5..? No, minähän varmistan kuninkaan henkireijän f3:lla, niinkuin muissakin muunnelmissa.... Selvä on sitten....
11. Lxc5.......
Niin Mäki vastaa, kuin sinne huudetaan....vai oliko se metsä?....tai Kumpia Suomessa on enempi yläMäkiä vai alaMäkiä?..Heh, heh.... No, jaa. Saapas nähdä joko mulla on tämänpelin jälkeen tarpeeksi seloja luokkakorotukseen? Siinä on se ongelma, ettei tahdo saada tarpeeksi kovaa vastusta näissä kerhomatseissa. Tulee niin pihisti pisteitä. Pinkunen kyllä korottuu varmasti, eikä ainakaan ansioistaan!..... No, mitäs nyt tapahtuu..?
11. ------- Dh1+
Suss´siunaa, sehän on matti! Ei, ei sentään daamihan on syötävissä..! Mikäs liike tämä on.?.....Olisko kostoshakki?....Hmm....Ahh, jos minä lyön daamin, niin tulee Rg3 kaksoisshakilla ja sitten matti tornilla h1:stä.... Mutta pakkohan se daami on lyödä, ei voi mitään....Perhanan perhana, minulla on kaksi upseeria enemmän ja ilmiselvä voittopeli ja sitten menen tekemään tämmöisen lapsellisen munauksen!...Luovuttaisko heti?..Eihän sitä nyt ensimmäisenä kehtaa....Minulla on vielä 40 minuuttia kellossa aikaa, jos vaan istus ja ihmettelis?... Eikä hiivatissa, Pinkunen ja kaverit keräytyvät kun kärpäslauma raadolle virnistelemään tänne. On se vaan kumma, että jos minä voitan, niin kukaan ei ole katsomassa. Mutta auta armias, jos minä olen häviöllä, porukkaa on ympärillä kuin Kaanaan häissä. Loppus nyt edes joku muu peli ensin.....No,voi sun..! Pinkunen on voittanut!...Siis voittanut! Yksi asia on aivan varma, ne jotka sanoo, että shakkipeli ei ole onnenpeli, eivät tiedä mistä puhuvat!... Jos nyt hiippais tonne eteiseen ja häipyis vähin äänin, niin mahtaskos sitä kukaan huomata....
---
Jutun kirjoittaja, mr. Pritchard huomauttaa, että päähenkilön mielipiteet ja asenne eivät ole välttämättä samoja kuin hänen. Suomentaja yhtyy tähän mielipiteeseen : Päähenkilön ajatuskulku ei ole sama kuin suomentajan.....mutta kiusallisen lähellä.!
Suomensi mr.mip

- koska ko. tarinan sisältävä viesti on edelleen googlella newseistä löydettävissä, oletan, että tämän mainion tarinan julkaisu tässä blogissa ei ole merkittävä tekijänoikeusrikos, mutta jos joku asioista perillä oleva taho on toista mieltä, niin pistäkää kommenttia, ja poistan jutun.




Ei kommentteja: